کلمه کلیدی را وارد کنید

بررسی کانالهای عمده­‌فروشی ظروف یکبار مصرف

بررسی کانالهای عمده­‌فروشی ظروف یکبار مصرف

عمده­‌فروشی ظروف یکبارمصرف

عمده­‌فروشی یکی از چرخه­‌های کلیدی تامین کالا در زنجیره تولید و توزیع هر کسب­‌وکاری محسوب می­شود. لازم به توضیح است که اصطلاح توزیع­‌کننده مترادف با عمده­‌فروش نیست. همه عمده‌­فروش‌­ها توزیع­‌کننده به شمار می­‌آیند اما همه توزیع­‌کنندگان عمده­‌فروش نیستند. به عبارت دیگر، برخی از خرده­‌فروشان و تولیدکنندگان خودشان فعالیت پخش عمده انجام می‌دهند.

 

                                                                                      

 عمده­‌فروشی ظروف یکبارمصرف علاوه بر شناخت و کنترل بیشتر بر بازار و ارتباط دائمی با خرده­‌فروشان، نقش موثری در قیمت­‌گذاری و توزیع کالاها دارد.

عمده­‌فروشی ظروف یکبارمصرف دارای اهداف تجاری بوده و عموما با مقادیر بزرگ حجم کالا و معاملات سروکار دارند. عمده­‌فروشی­‌های ظروف یکبارمصرف غالبا به مونتاژ، مرتب­‌سازی و درجه­‌بندی فیزیکی کالاها در قالب بخش­‌های بزرگ نیز می­پردازند. لذا در عمده فروشی ها پس از تقسیم فله­های کالا به بسته­بندی و توزیع مجدد کالاها در قالب بخش­های کوچکتر می­پردازند.

پروژه پارمین شرکت عمده­‌فروشی بهنام پلاستیک و بسته­‌بندی پیک­‌نیکی آن در این راستا عمل کرده است.

بطور سنتی عمده­‌فروشان ظروف یکبار مصرف به بازارهای که بدان محصولات را عرضه می­‌کنند نزدیک­‌تر هستند تا به منبعی که از آن محصولات را دریافت می­‌کنند. بنابراین شرکت بهنام پلاستیک در شرق تهران با مقریابی نزدیک به مشتریان خود در این راستا عمل کرده و با تمرکز بیست ساله توانسته سهم عمده این بازار را در شرق تهران کسب نماید.

                                                                                        

 

نقش بی­‌بدیل عمده­‌فروشی

کاذب نبودن و حذف نشدنی بودن عمده‌­فروشی در گستره توزیع کالا در هر زمان و در هر مکانی و در مورد هر کالایی مخصوصا در حوزه ظروف یکبار مصرف صادق هست.

هر گاه در مورد عمده­‌فروشی و ماهیت واسطه‌­گری این سطح از فروش صحبت می­شود، اولین نکته­‌ای که به ذهن مخاطبان می­‌رسد، این است که در چرخه تولید تا مصرف آیا نیازی به یک واسطه هست؟ آیا می­توان سطح عمده­‌فروش را مثلا برای ظروف یکبار مصرف حذف کرد و محصول را با قیمت کمتری به مصرف­‌کننده نهایی رساند؟

 

پاسخ به دلایل زیر همواره منفی هست:

 

                                                                                                                                 

مزیت تسهیل روند فروش: عمده‌­فروشی ظروف یکبار مصرف از نظر اقتصادی فعالیتی کاذب نیست. عمده­‌فروشی در بخش ظروف یکبار مصرف برای تولیدکنندگان کوچک با توانایی مالی کمتر، این امکان و فرصت را می­‌دهد تا در گسترده وسیع جغرافیایی دیده شده و کالاهای خود را در ویترین­‌های فروشگاهی شهرهای مختلف در کشورهای بی­شمار عرضه نماید.

مزیت جوری جنس: نبایستی نقش عمده­فروشی ظروف یکبار مصرف را در رفع نیازهای متنوع بازار با تعیین و عرضه یک سبد بهینه را فراموش کنیم. تامین کالاهای متنوع از تولیدکنندگان و واردکنندگان مختلف از سوی عمده­فروشان ظروف یکبار مصرف از تکه تکه شدن و جزیره­ای بازار توسط تک تک خرده­فروشان البته با منابع مالی کم را می­گیرد.

مزیت خرید انبوه: عمده‌­فرشان ظروف یکبار مصرف این توانایی را دارد که محصول را در حجمی بزرگ خریداری کرده و سپس در بخش­های کوچک به فروش برساند. نکته جالب توجه اینجاست که تخفیف عمده­‌فروش‌­ها به خاطر خرید انبوه، در نهایت به نفع خرده‌فروش و مصرف­کننده نهایی تمام می­‌شود.

مزیت انبارداری: توانایی عمده‌­فروشان ظروف یکبار مصرف در نگهداری از کالا در حجم بزرگ، هزینه­‌های انبارداری و ریسک آن را برای عرضه­‌کنندگان و مشتریان را کاهش می­‌دهد.

مزیت حمل و نقل و لجستیک: عمده‌­فروشان ظروف یکبار مصرف هم به دلیل تخصص در حمل و نقل کالا در مقیاس بزرگ و هم به دلیل ارتباطات گسترده، روند حمل و نقل کالا را سریع­تر، ارزان­تر و با آسیب کمتر به محصول به انجام می­‌رساند.

مزیت تامین مالی: نکته دیگری که نقش عمده‌­فروش ظروف یکبار مصرف را برای ادامه حیات هم تولیدکننده و هم خرده­‌فروش الزامی می­‌کند، تامین مالی است. عمده‌­فروشی­‌های ظروف یکبار مصرف به مشتریان اعتبار مالی می­‌دهند. کالاها را به صورت قسطی به آنها می­‌فروشند و از سوی دیگر، با دادن تقاضاهای زود هنگام به عرضه­‌کنندگان و تولیدکنندگان و پرداخت صورتحساب در موعد مقرر، می­‌توانند آنها را تامین مالی نمایند.

مزیت ریسک­‌پذیری: عمده­‌فروشان یکبار مصرف با خرید نهایی محصول، بار بسیاری از ریسک­ها را نظیر: سرقت، ضایعات محصول و یا منسوخ شدن کالاها را از دوش تولیدکننده و خرده­‌فروش بر می­‌دارد.

مزیت اطلاع‌­رسانی: علاوه بر اینکه عمده­‌فروشی­‌های ظروف یکبار مصرف به صورت مستقیم بر فرآیند عرضه محصولات کمک می­‌کنند. آنها به صورت غیر مستقیم هم فوایدی برای دیگر اعضای چرخه تولید دارند. عمده‌­فروشی­‌ها یکی از منابع اطلاعاتی بازار بوده و همانند یک رسانه خبری تخصصی از شرایط رقبا، قیمت­‌ها و شرایط کلی بازار هستند.

ارسال نظر