کلمه کلیدی را وارد کنید

بررسی لیوان‌های یکبار مصرف

بررسی لیوان‌های یکبار مصرف

بررسی لیوان‌های یکبار مصرف

لیوان‌های یکبار مصرف جزء کالاهای پر طرفدار در میان مصرف‌کنندگان هستند. استفاده از لیوان یکبار مصرف در مراسم و مجالس ایرانی بسیار رواج دارد و در بوفه‌ها و غذاخوری‌ها از آنها مصرف می‌شود. در هر مکانهای عمومی در کنار آب سردکن ها موجود است. کیفیت ساخت این لیوان‌ها تضمین‌کننده‌ کیفیت خود محصول هستند. روش‌های ساخت مختلفی برای تولید هر کدام از لیوان‌های یکبار مصرف وجود دارد که در نوع خود جالب توجه‌اند.

                                                                                                 

لیوان‌های یکبار مصرف در انواع پلاستیکی نیمه‌شفاف و مات و کاغذی و سلولزی یا همان گیاهی و فومی وجود دارند که برای استفاده‌های گوناگونی کاربرد دارد. هر کدام از این لیوان‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برخی مقاومت گرمایی بالاتری دارند و برخی مقاومت فیزیکی بالایی در برابر فشار و ضربه مقاومت دارند.

از ویژگی‌های بارز این لیوان‌های یکبار مصرف خاصیت بازیافتی و قابلیت استفاده مجدد آن است و از این نظر نیاز صنعت را به استفاده از مواد خام که مستقیما از نفت خام گرفته می‌شوند را کمتر کرده است. تکنولوژی ساخت لیوان یکبار مصرف در کشور ما در حال رشد است و کارخانجات تولیدی زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و کیفیت ساخت نیز بسیار بهتر از گذشته شده است.

انواع لیوان یکبار مصرف

لیوان‌های یکبار مصرف انواع گوناگونی دارند. هر کدام از شرکت‌ها طرح‌ها و ایده‌ها و دستگاه‌های تولیدی خاص خودشان را دارند و از این نظر، لیوان‌های یکبارمصرف متعددی را در بازار مشاهده می کنید. بنابراین، مصرف کنندگان با گروههای متفاوت محصول از نظر طرح و کیفیت مواجه هستند.

برای شناخت دقیق لیوانهای یکبار مصرف، بهتر است جنس های متفاوت آن را بشناسید:

                      

در زیر به برخی مزایا و معایب لیوانهای یکبار مصرف اشاره می شود:

مزایای لیوان یکبار مصرف

  • مقاومت به مواد الکلی و اسیدی

لیوان یکبار مصرف پلاستیکی نسبت به مواد الکلی و اسیدی مقاوم هستند و با آن‌ها واکنش نشان نمی‌دهند. بسیاری از ظروف پلاستیکی بطور مثال به سرکه واکنش می‌دهند و ذرات پلاستیک را تجزیه و در خود حل می‌کند که برای سلامتی بسیار مضر است. اما در ظروف یکبار مصرف به دلیل افزودنی‌های لازم و فرایند ساخت آن،‌ امکان نفوذ الکل و اسید را به بافت‌های درونی پلاستیکی وجود ندارد و از این جهت خطری برای سلامتی ندارد.

  • قیمت کمتر و مناسب

می‌دانیم که قیمت لیوان یکبار مصرف نسبت به سایر لیوان‌ها کمتر است و دلیل استفاده زیاد از آن نیز همین است. اگر نگاهی به لیست قیمت‌های لیوان‌های یکبار مصرف بیندازید احتمالا متوجه خواهید شد که قیمت بسته‌های 500 تایی لیوان یکبار مصرف پلاستیکی از یک بسته 6 تایی لیوان شیشه‌ای هم کمتر است و استفاده از آن‌ها در طول روز تا حد زیادی مخارج شما را کاهش می‌دهد.

  • تولید گسترده و با تکنولوژی در دسترس

خوشبختانه در کشور ما صنعت تولید لیوان یکبار مصرف چه در نوع پلاستیکی و چه کاغذی بسیار فعال است و کارخانه‌های زیادی با هر دو روش ترموفرمینگ و نیمه فرمینگ اقدام به تولید این کالای ساده ولی پر استفاده می‌کنند. تکنولوژی ساخت آن به کشور آلمان بر میگردد و در حال حاضر نیز آمریکا یکی از عمده‌ترین بازارهای تولید و عرضه‌ ظروف یکبار مصرف و مخصوصا لیوان را در دست دارد. به دلیل قیمت پایین و استفاده‌ زیاد افراد از آن بازار عرضه و تقاضا نیز در این محصول همیشه باهم در یک راستا حرکت می‌کنند و از این نظر هم کاملا یک صنعت پویا است.

  • تجزیه‌ سریع‌ تر

لیوان یکبار مصرف به دلیل ذات ساده و با ضخامت کمش زیاد در طبیعت نمی‌ماند بر عکس خود پلاستیک که تا سالیان سال دست‌ نخورده در طبیعت می‌ماند، لیوان‌های یکبار مصرف چند سال زودتر تجزیه می‌شوند و اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند این فرایند سریع‌تر نیز می‌شود. با توجه به این مسئله می‌تواند جایگزین خوبی برای پلاستیک‌ها باشند. هر چند متاسفانه یکی از دلایل تخریب طبیعت دورانداختن این ظروف پلاستیکی است. با اینکه این لیوان‌ها سرعت تجزیه شان بیشتر است اما همچنان سال‌ها طول می‌کشد تا از بین بروند.

 

                                          

معایب لیوان یکبار مصرف

  • مقاومت گرمایی کم

لیوان‌های یکبار مصرف در برابر گرما مقاومت چشمگیری ندارند و به قول معروف زود نرم می‌شوند. مایعات با دمای بالاتر از 90 درجه به راحتی باعث تغییر در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کاغذی می شوند. البته با کم شدن دما اثر گرما نیز از بین می‌رود. بسیاری از متخصصان بر این باورند که غذاهای گرم و مایعات گرم را در ظروف یکبار مصرف نباید استفاده کرد. در حال حاضر لیوان‌های پلی استایرن این مشکل را نیز حل کرده‌اند و هیچ مشکلی از این بابت نیست.

امکان انتقال برخی مونومرها در صورت استفاده از مایعات گرم وجود دارد که لیوان‌های یکبار مصرف گیاهی این مشکل را بطور کامل حل کرده‌اند. نحوه استفاده از لیوان یکبار مصرف گیاهی هم برای مایعات گرم و هم مایعات سرد یکسان است و امکان بروز مشکلات کبدی برای بدن وجود ندارد.

  • شکنندگی و سوراخ شدن

لیوان‌های یکبار مصرف را همه‌ ما در دست گرفته‌ و مقاومت آن را می شناسیم. آنها اغلب نرم هستند و اگر فشار زیادی به آن وارد کنیم سریع می‌شکنند. از طرفی به دلیل ضخامت کم این لیوا‌ن‌ها ممکن است به راحتی سوراخ شوند و یا قبل از استفاده سوراخ باشند. البته همه‌ این موارد به شرکت سازنده و کیفیت ساخت آن بستگی دارند. اگر مراحل و فرایند کار به درستی انجام شوند و از مواد افزودنی نظیر پلیمرهای نگهدارنده در ساخت استفاده شود هیچکدام از این مشکلات به وجود نمی‌آید.

  • قیمت لیوان یکبار مصرف

لیوان های یکبار مصرف بسته به کیفیت و نحوه تولید، قیمتهای متفاوتی دارند ولی مجموعه پخش بهنام پلاست همواره سعی کرده با ارتباط و قرارداد با کارخانه های معتبر، عاملیت شرکتهای مختلف را اخذ کرده و با مناسب ترین قیمت تمام لیوان های مورد تقاضای مشتریان اعم از نوشیدنیهای گرم و سرد تامین نمایید. شما میتوانید با رفتن به بخش لیوان یکبار مصرف از تنوع محصولات ما دیدن بفرمایید و برای ثبت سفارش با همکاران فروش تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر