کلمه کلیدی را وارد کنید

آشنایی با ظروف یکبار مصرف گیاهی

آشنایی با ظروف یکبار مصرف گیاهی

 

ظروف پلاستیکی اغلب دارای بافتی پلیمری می­ باشند. این نوع از پلیمرها در برابر گرما و حرارت می­ توانند بافت خود را از دست داده و وارد واکنش­های شیمیایی شوند. استفاده از ظروف پلاستیکی در نگهداری غذاهای داغ با آنها واکنش داده و برای سلامتی مضر خواهد بود. طی سالیان متمادی پژوهشگران به دنبال مواردی برای جایگزین نمودن این نوع از ظروف پلاستیکی بودند تا هم سلامت مواد غذایی تامین شود و هم کمترین آسیب به محیط زیست برسد. امروزه ظروف یکبار مصرف گیاهی به عنوان یک جایگزین مناسب معرفی شده است و به تولید می­ رسد.

ترکیبات ظروف یکبار مصرف گیاهی

این نوع از ظروف را با شبیه­ سازی از نمونه­ های پلاستیکی می­سازند. با این تفاوت که به جای پلیمرهای مضر پلاستیکی از پلیمرهای گیاهی و ضعیف شده مانند نشاسته و گندم استفاده می­کنند. این نوع از پلیمرها ضعیف می­ باشند اما می­ توان با افزودن اسیدهای چرب گیاهی به آنها، این نوع از پلیمرها را تقویت نمود. استاریک اسید از جمله اسیدهای چرب گیاهی است که به منظور تقویت پلیمرهای گیاهی در ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

با تقویت این پلیمرها خاصیت آب گریز بودن در این ظروف بالا خواهد رفت و احتمال واکنش دادن ترکیبات آن با مواد غذایی که درون آن ریخته می­شود به شدت پایین خواهد آمد. استفاده از موم، عسل و روغن­های گیاهی در این نوع ظروف برای بالا بردن خاصیت آب گریزی آنها مرسوم است.

مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی

این ظروف را می­توان دوست محیط زیست به حساب آورد. چرا که دوره تجزیه ­پذیری آنها زمان بسیار کوتاهی می­ باشد. در نهایت بعد از شش ماه این ظروف در طبیعت تجزیه خواهند شد. در این ظروف از هیچ مواد مضر و شیمایی استفاده نخواهد شد و تمام ترکیبات آنها از مواد گیاهی و طبیعی می­ باشد. از این رو در صورت واکنش با مواد داغ هیچ ماده مضری از آنها وارد مواد غذایی نمی­ شود و تهدیدی برای سلامت انسان به حساب نمی ­آید. همچنین در این ظروف از مواد و مشتقات نفتی و پلیمرهای شیمایی استفاده نخواهد شد. در خرید ظروف یکبار مصرف گیاهی باید دقت نمود که سطح این ظروف دارای ناهمواری نباشد و بسیار یکدست و صاف باشند.

همچنین این ظروف دارای رنگ تیره نباشند. در حال حاضر ظروف گیاهی یکبار مصرف دارای تاییدیه استاندارد از وزارت بهداشت می­ باشند و در بسیاری از رستوران­ها و بیمارستان­ها مورد استفاده قرار می­ گیرند.

 

ارسال نظر